Úprava přednádražního prostoru v Olomouci, I. a II. etapa

V pátek 7. června byla v Olomouci na čerstvě vydlážděném prostoru před budovou olomouckého Krajského úřadu vedle nové fontány slavnostně přestřižena páska s názvem největší městské stavby uplynulého roku »Úprava přednádražního prostoru v Olomouci, I. a II. etapa«.

  Tato technicky a časově náročná »rychlostavba« byla realizována během 12 měsíců (červen 2001 - červen 2002) a za zachování plně fungující městské dopravy. Stavbu provedl závod 75-Olomouc (ve sdružení s firmou VCES Olomouc) pod vedením stavbyvedoucího Ing. Stanislava Dohnala pro Statutární město Olomouc, autorem architektonického návrhu byla akciová společnost Stavoprojekt Olomouc.
   Přednádraží je důležitým dopravním uzlem a významným městotvorným prvkem v rámci struktury celého města Olomouce. Dostavba východní části prostoru objektem RAO (regionální administrativně-obchodní centrum) a budovou Krajského úřadu vyvolala potřebu nového trasování dopravních tahů, kapacitní řešení parkovacích prostor a změnu hierarchie dalších současných funkcí prostoru. Realizace tohoto projektu navíc umožnila zpřehlednění celého prostoru, a to jak z pohledu chodců, tak řidičů vozidel či tramvají.
   Před nádražní budovou je situován terminál MHD se zastávkami tramvaje, který je mezi dvěmi podchody hlavního nádraží ČD. Za dopravním terminálem směrem od nádražní haly se rozptyluje plocha pro pěší. Okružní křižovatka umožňuje vjezd ze všech dopravních směrů do podzemních parkovacích garáží. Statická doprava je řešena kombinovaně, tzn. na povrchu je situováno pouze stání invalidů, vozidel taxi a ostatní krátkodobá stání v menším rozsahu a zbytek je jako podzemní parkování. První podzemní parkoviště v Olomouci nabízí 340 parkovacích míst ve dvou podlažích.
   Výstavba podzemního parkoviště vyžadovala tlakovou izolaci proti podzemní vodě, kterou nebylo z technického hlediska možné provést etapově, ale naopak společně i pro navazující I. a II. etapu výstavby podzemních stání.
   Součástí prvních dvou etap stavby bylo provedení následných prací a objektů:
• demoliční práce;
• přeložky inženýrských sítí (vodovod, plynovod, kanalizace, podzemní kabely, veřejné osvětlení);
• výstavba podzemního parkoviště před poliklinikou včetně nájezdových ramp;
• zaústění podchodu ČD;
• výstavba diagonální komunikační spojky nad podzemním parkovištěm;
• přeložka části tramvajové tratě a komunikace;
• úprava veřejných ploch, včetně laviček a zařízení na odstavování kol;
• fontána.
   Další plánované etapy úprav přednádražního prostoru by pak měly zahrnout vybudování nové okružní křižovatky, nové tramvajové kolejiště s dvoukolejnou tramvajovou smyčkou a zázemí pro MHD s odstavnými plochami. 
Autor: Mgr. Dagmar Poláchová
Foto: Archiv firmy