Vítězové studentské soutěže TurboCAD 2006/2007

O výsledcích prvního soutěže TurboCAD – Studentské projekty 2006/ 2007 jsme psali v předcházejícím článku. Soutěž se setkala s příznivým ohlasem jak mezi soutěžícími, tak učiteli i přizvanými hosty. Ti se shodli, že soutěž všechny finalisty pozvedla – odborně, společensky i lidsky. Požádali jsme soutěžící Tomáše Gabľase, Mikoláše Kafuňka a Patrika Krasulu, kteří se umístili na prvních třech místech, o krátký rozhovor.

Jedním z vážných témat dnešního stavebnictví je úbytek technicky zaměřených odborníků i řemeslníků. Píše se, že mezi mladými lidmi není o technické vzdělání a související řemesla zájem, že jsou pro ně atraktivní jen rychlé spekulativní výdělky nebo pravidelné příjmy neproduktivní povahy – z nájmů, rent, dividend apod., k čemuž část mladých lidí podřizuje i své „vzdělávání”, jiní jen pasivně čekají na šťastnou náhodu. A mezi těmi, kteří se živí technikou, je prý špičkovým odborníkem a řemeslníkem jen každý desátý, pro někoho dokonce stý.

Těžko říci, statistiky to takto nerozlišují. Pokud však specialista nebo řemeslník je na špičkové úrovni a navíc i komunikativní a morálně vyspělý, nemusí se o budoucnost, společenské uznání a slušné zajištění bát. To platí právě dnes. Účastníci soutěže TurboCAD, kterou připravila společnost Špinar Software s.r.o., ukázali, že k tomuto cíli významně vykročili. Svědčí o tom slova vybraných soutěžících – vážných adeptů na profesi designér či projektant - Tomáše Gabľase, Mikoláše Kafuňka a Patrika Krasuly, již se umístili na prvních třech místech. Všem třem jsme položili devatero otázek:

(1) Kde jste se s programem TurboCAD setkal poprvé?
(2) Jak dlouho s programem TurboCAD pracujete?
(3) Pracujete s programem TurboCAD jen ve škole nebo i mimo vyučování?
(4) Co Vás vedlo ke zvolení tématu soutěžního projektu?
(5) Jak dlouho jste na projektu pracoval?
(6) S jakým očekáváním jste se do soutěže přihlásil?
(7) Jak hodnotíte svůj projekt ve srovnání s projekty ostatních soutěžících?
(8) Jak hodnotíte soutěž a co Vám přinesla?
(9) Uvažujete využívat nové softwarové technologie i ve Vaší praxi po ukončení studia?

Účastníci finále soutěže při slavnostním vyhlášení

A zde jsou odpovědi:

Tomáš Gabľas (Združená stredná škola drevárska, Zvolen), vítěz soutěže TurboCAD – Studentské projekty 2006/2007, 2. místo v Soutěži dovedností a vítěz Ceny kantorů

Autor: Tomáš Gabľas (Združená stredná škola drevárska, Zvolen)

Projekt: Varný ostrov

Projekt Varný ostrov

Autorův komentář k projektu:

Moja práca vychádzala z tvaru slzy. Pri návrhu som sa nenechal obmedzovať tvarom, čo sťažilo návrh konštrukcie. Výber materiálov (Corian) zabezpečoval nielen kvalitu, ale aj komfort a luxus. Vzhľadovo som použil 3 farby, čo dávalo dojem jednoduchosti a elegancie, aby výsledný tvar nepôsobil príliš zložito. Tento návrh ostrova by som určil ľuďom, ktorí majú nároky na svoju kuchyňu a vedia čo chcú. Moja práca je plne realizovateľná a určite by ma potešilo, keby ho raz niekto vyrobil.

(Odpověď 1) Prvýkrát som sa stretol s týmto programom pred dvoma rokmi, kedy som ho dostal ako povinný predmet. Po prvej hodine som chcel vedieť viac, tak som sa prihlásil aj na poobedný krúžok kde sa tiež kreslilo.

(Odpověď 2) S TurboCADom pracujem teda 2 roky. Týždenne to bolo okolo 6 až 7 hodín.

(Odpověď 3) Doteraz som kreslil iba v škole, či už na vyučovaní alebo na krúžku.

(Odpověď 4) Moja práca je zároveň aj moja maturitná práca a mojím cieľom bolo zmaturovať. Prečo taká téma? Môj odbor na škole je nábytkárstvo a musel som na maturitu mať nábytok konštrukčne vyriešený. Na varných ostrovoch sa dá pekne vyhrať z tvarmi a materiálmi. Zo začiatku som nevedel, že to bude práve varný ostrov, len som skúšal čo viem v TurboCADe a keď som to vytvoril, rozhodol som sa, že to dotiahnem dokonca.

(Odpoveď 5) Samotný tvar som vytvoril za možno 2 týždne, ale keď som chcel maturovať, musel som mať konštrukciu. Tá mi dala zabrať asi 4 mesiace. Bola to náročná práca, ale stálo to zato.

(Odpověď 6) Mojim očakávaním bolo biele tričko s logom Špinar – software. To dostali moji spolužiaci, ktorí nepostúpili do finále. Aj ja som také chcel mať. Tajne som však chcel, aby som za tú námahu niečo dostal. Ale že sa mi podarí až tak veľa, som nečakal.

(Odpověď 7) Keď som cestoval, išiel som z pocitom, že by som mohol dostaď aspoň jedno vedľajšie ocenenie napr. Cenu medií alebo Cenu kantorov. Keď som však uvidel práce druhých súťažiacich moja nádej klesla. Veľa žiakov tam malo dobré práce. Pri niektorých prácach som sa pozastavil a pomyslel si, tak tento to vyhrá. Porotcovia mali určite ťažkú úlohu vybrať najlepšieho, ale zároveň som rád, že ich práve moja práca oslovila.

(Odpověď 8) Boli to najlepšie dva dni, ktoré súviseli so školou. Ani som nedúfal, že tam bude tak dobre. Okrem toho, že študenti mali zabezpečený program na celé dva dni, súťaž mi priniesla veľa kontaktov na osoby, vďaka ktorým budem môcť znalosti tohto programu využiť. Nehovoriac o tom, že som sa zoznámil s rovesníkmi, s ktorými si môžem vymieňať vedomosti ohľadom programu. Táto súťaž bola veľmi dobrou skúsenosťou a hodnotím ju len kladne.

(Odpověď 9) Ako cenu som dostal licenciu na používanie tohto softwaru a chcem ju využiť ako sa len bude dať. Tieto prázdniny nechcem pracovať manuálne, ale rád by som už kreslil pre nejakú firmu. Od môjho profesora už mám nejaké ponuky a určite sa pôjdem opýtať čo a ako. Už keď som to vyhral, tak nech to nie je zabudnuté niekde v zásuvke. Určite budem chcieť používať tento software v budúcnosti.

Příprava studentů před obhajobou soutěžních prací

Mikoláš Kafuněk (SUPŠ HNN, Hradec Králové), 2. místo v soutěži TurboCAD – Studentské projekty 2006/2007 a vítěz Ceny médií

Autor: Mikoláš Kafuněk (SUPŠ HNN, Hradec Králové)

Projekt: Kancelář budoucnosti

Autorův komentář k projektu:

S programem TurboCAD jsem se seznámil v rámci výuky před 3 roky a intenzivněji se tomuto programu věnuji teprve ¾ roku. Do soutěže jsem se přihlásil na základě impulzu našeho učitele, který mě přesvědčil o výhodách zúčastnění soutěže – zdokonalení mých schopností v programu. Také mě zajímalo, na jaké úrovni jsou mé práce ve srovnání s ostatními pracemi studentů z jiných škol. Pro první část jsem si vybral design stolů, protože mě tyto typy nábytku připadají nejzajímavější co se týče možnosti „něco nového vymyslet” v mém oboru.

Pro druhou část jsem se nemusel omezovat konstrukčním řešením objektů, a tak jsem chtěl vyzkoušet možnosti programu. Zůstal jsem tudíž u kancelářského prostoru, ovšem v tomto případě mne napadla myšlenka „kanceláře budoucnosti”.

Technický výkres stolu – projekt Kancelář budoucnosti

(Odpověď 1) S programem TurboCAD jsem se poprvé seznámil ve škole v rámci výuky na PC.

(Odpověď 2) Program znám přibližně 3 roky, ale intenzivněji se mu věnuji teprve rok.

(Odpověď 3) S programem TurboCAD pracuji více doma, než ve škole. Více mi vyhovuje domácí prostředí, oproti učebně ve škole, protože mám rád svůj klid a mohu se na práci lépe soustředit.

(Odpověď 4) V podstatě to byla tak trochu náhoda, protože původním námětem měla být pouze luxusnější kancelář, ale při tvorbě mě napadlo poněkud odbočit od původní myšlenky.

(Odpověď 5) Přibližně 14 dní. Nejvíce času mi zabralo to, jak výsledný projekt bude vlastně vypadat. Hlavní samotná tvorba (modelace, texturování, nasvícení) mi však trvala přibližně 25 hodin čistého času.

(Odpověď 6) Jelikož jsem neznal konkurenci, tak jediným mým přáním bylo, dostat se do finále.

(Odpověď 7) Konkurence byla velice dobrá, ale čekal jsem více dobrých prací. Některé práce ostatních mě velice oslovily.

(Odpověď 8) Soutěž je v každém případě výbornou příležitostí pro studenty. Například mě obohatila o spoustu zkušeností a věcné výhry. Ale myslím si, že zkušenosti budou tou nejhodnotnější odměnou za zúčastnění. Tím samozřejmě nechci tvrdit, že by ceny nebyly hodnotné, to jsou až příliš.

(Odpověď 9) Bylo by to velice příjemné. Jde pouze o to, jestli se někde uchytím, protože v dnešní době to není vůbec jednoduché.

Předávání ceny Patriku Krasulovi

Patrik Krasula (Združená stredná škola drevárska a nábytkárska v Topoľčanoch, obor Tvorba nábytku a interiéru), 3. místo v soutěži TurboCAD – Studentské projekty 2006/2007

Autor: Patrik Krasula (Združená stredná škola drevárska a nábytkárska v Topoľčanoch, obor Tvorba nábytku a interiéru)

Projekt: Šachovnice

Autorův komentář k projektu:

Prvým krokom bolo vytvorenie šachových figúrok pomocou rotácie. Pri niektorých som použil aj odpočet pre zaujímavejší tvar. Následne som vytvoril šachové pole s písmenami a číslicami, ktoré je osadené v stolovej doske z priehľadného skla.

Uvažoval som, že spolu so šachovnicou vytvorím aj stoličky, pre lepšiu stabilitu som vytvoril najskôr základnú nosnú plochu. Jej základ tvorí podporný rám, do ktorého je v polodrážke osadené sklo a pripevnené ozdobnými skrutkami. Pre lepšiu stabilitu celého modelu je v strede plochy ozdobný kryt, ktorý znižuje ťažisko. Má taktiež svoj rám, o ktorý je pripevnený skrutkami.

Ďalším krokom bolo vytvorenie stoličiek. Tu som sa pridržiaval tvarov a rozmerov barových stoličiek. Najskôr som navrhol rám, ktorý je spojený s podrúčkami. Naň je upevnený sedák a operadlo, ktoré sa skladá z dvoch častí. Pre lepšie pohodlie a plnšie tvary som vytvoril aj čalúnenie, ktoré je urobené na sedáku aj operadle pomocou loftingu, celé je potiahnuté kožou.

Posledným krokom bolo vytvorenie nosných častí pre stolovú dosku a stoličky. Základom sú vzduchové piesty, ktoré majú svoj rám a ovládajú sa klasicky, páčkami. Na stoličkách je to rukou a na stolíku nohou. K stoličke je nosná časť pripevnená štyrmi skrutkami a k stolu je to špeciálna ozdobná skrutka, ktorá prechádza cez sklo.

Všetky tri časti sú k základnej nosnej ploche pripevnené cez sklo štyrmi skrutkami. Pre lepšiu vizualizáciu som vytvoril aj pomyselnú miestnosť, ktorú som nasvietil a spodnú nosnú plochu som podsvietil modrým smerovým svetlom.

Práca je doplnená aj o technické výkresy, ktoré obsahujú základné pohľady s kótami, izometrický pohľad alebo perspektívu.

Drátový model detailu nohy židle – projekt Šachovnice

(Odpověď 1) Po prvýkrát to bolo na hodinách informatiky, v druhom ročníku.

(Odpověď 2) Niečo cez jeden rok.

(Odpověď 3) Pracujem aj počas vyučovania, na hodinách navrhovania a informatiky, ale venujem sa mu aj v mimoškolskej krúžkovej činnosti a momentálne už aj doma.

(Odpověď 4) Pretože študujem na drevárskej škole, videl som pár prác našich umeleckých stolárov ako vyrezávajú šachovnice s figúrkami, a preto som chcel vyskúšať aj ja takúto tému a vlastne previesť ich historické práce do trošku modernejších tvarov. V podstate som chcel ukázať aj porote, na akej úrovni sú moje znalosti daného programu.

(Odpověď 5) Od decembra minulého roku, teda asi 4 mesiace.

(Odpověď 6) Jednoznačne s cieľom vyhrať a umiestniť sa na prvých miestach.

(Odpověď 7) Pár projektov sa mi páčilo a vedel som, že budem mať aj pár konkurentov, no ale výsledok vidíte sami.

(Odpověď 8) Na prvý ročník táto súťaž prebiehala bez väčších problémov, skrátka bolo to super, ešte by som si to raz zopakoval. A čo mi priniesla? No, jednoznačne nových priateľov a aj konkurentov, dúfam, že sa na dalšom ročníku tejto súťaže znova stretneme.

(Odpověď 9) Áno, uvažujem po ukončení vysokej školy zamestnať sa v nejakej firme, ktorá sa bude venovať nejakým grafickým softwarom.

Redakce děkuje dotázaným za odpovědi a přeje jim, jakož i všem účastníkům soutěže TurboCAD 2006/2007 mnoho úspěchů v dalším profesním životě.

1 Eva Komoňová – manažerka studentských projektů společnosti Špinar software s.r.o.
2 Archiv firem Špinar softvare s.r.o., Vega, s.r.o.
Autor: Eva Komoňová
Foto: Archiv firem<sup>2</sup>