Vysokorychlostní vlak zmizí pod zem. U Přerova vyrostou dva tunely
Přerov se připravuje na průlom ve stavbě vysokorychlostní železnice. Místo původně plánovaných zářezů projede trať mezi Brodkem a Prosenicemi dvěma tunely u Čekyně a Vinar. Radnice a okolní obce si prosadily úpravu projektu po roce vyjednávání s ministerstvem dopravy i Správou železnic.
Dvoukolejný železniční tunel u místní části Vinary bude měřit 800 metrů, projektovaná délka tunelu u Čekyně činí 450 metrů. Podle původní varianty měla vysokorychlostní trať u Přerova podle primátora Petra Vrány (ANO) procházet v až 13 metrů hlubokých a 70 metrů širokých zářezech Čekyňským a Popovickým kopcem. Ke schválení tunelového řešení podle Vrány přispěla krajinářsko-technická studie, kterou si ministerstvo dopravy nechalo zpracovat. Ve studii je například uvedeno, že lidé využívají tuto oblast pro městskou rekreaci a lokalita by byla zářezovou variantou znehodnocena. Zvolené řešení podle přerovských radních zachová rekreační potenciál tohoto místa.
Vysokorychlostní trať Moravská brána mezi Brodkem u Přerova a Ostravou-Svinovem bude měřit 74 kilometrů. Příprava je rozdělena na dvě části, a to z Brodku do Hranic a z Hranic do Ostravy-Svinova. Stavba trati si vyžádá investici 60 až 80 miliard korun. Začít má v roce 2026 a zabere asi šest let. Trať budou využívat pouze osobní vlaky, jezdit po ní budou moci rychlostí až 320 kilometrů za hodinu. Nyní je tam maximální rychlost 160 kilometrů za hodinu.
Ministři životního prostředí a dopravy Petr Hladík (KDU-ČSL) a Martin Kupka v úterý představí finální stanovisko k posouzení vlivů stavby tratě na životní prostředí EIA na úsek vysokorychlostní železnice mezi Prosenicemi u Přerova a Ostravou-Svinovem.