Znovuoživení Sovových mlýnů na břehu Vltavyposlouží bez údržby více než 80 let

Břeh Vltavy jako by znovuožíval. Sovovy mlýny tomu jen přispěly. Do dálky zářící omítka i duchem již uplynulých časů dýchající sály tohoto tak diskutovaného objektu se mají v budoucnu stát centrem uměleckých děl. V termínu červenec – srpen 2001 bylo zrealizováno 820 m2 podlahových krytin.

  Hlavní investor, Magistrát hlavního města Prahy, ve výběrovém řízení určil jako generálního dodavatele společnost PSJ Holding z Jihlavy. Prováděcí práce zhotovily firmy Vymyslicky group, a.s. Brno a Stopo s.r.o., Brno. Pro inovaci podlahy byly použity dubové řemeny o ploše 460 m2 a intarzované parkety o ploše 360 m2.
  Dřevěné podlahy z dubových řemenů o rozměrech 800 – 2500 × 200 × 26 [mm] byly pokládány a přibíjeny na hrubou prkennou podlahu. Poté byly napuštěny 2 vrstvami tálového oleje BonaTech Carl’s oil. Jsou situovány v části objektu B a F.
  Intarzované parkety o rozměrech 690 × 690 × 26 [mm] s nášlapnou vrstvou masivu tl. 6 mm byly pokládány na vložené pero a přibíjeny na hrubou prkennou podlahu. Tyto pak byly ošetřeny jednou vrstvou základního laku BonaTech Prime a třemi vrstvami vrchního laku BonaTech Mega. Intarzované parkety jsou umístěny v památkovém objektu A.
  Materiály firmy BONA byly použity při rekonstrukci tohoto tolik diskutovaného objektu, který by měl v budoucnu sloužit jako galerie moderního umění. Díla, která zde plánuje umístit ze své soukromé sbírky mecenáška umění paní Meda Mládková, zahrnují například obrazy Františka Kupky, sochy Otto Guttfreunda. Za to však požaduje, aby se podoba památky podřídila skutečnosti, že v ní bude galerie.
  Rekonstrukce Sovových mlýnů na pražské Kampě je financována z prostředků daňových poplatníků a konečná částka, kterou město vloží do této akce, je sto dvacet milionů korun. V této sumě však není zahrnuta částka, která se týká nejdiskutovanější části – jakási krychle, která vznikne ze skla a kovu. Jedná se o návrh sochaře prof. Mariana Karla, který je renomovaným umělcem, jehož návrhy již byly s úspěchem realizovány doma i v zahraničí. Nad původním renesančním zdivem umístil tvar, vycházející z prostupu dvou vůči sobě pootočených krychlí. Takto se mu podařilo nejen prosvětlit schodiště, které je do věže vloženo, ale i vytvořit její funkční završení krytou vyhlídkovou plošinou.
   Tato »krychle« roztočila kolotoč jednání, posudků a protestů. Ve hře jsou nejen názory památkářů, ale dokonce i ministra kultury Pavla Dostála. Světoznámé panorama Malé Strany a Hradčan je totiž natolik unikátní, že Praha i díky němu získala statut jako světová památková rezervace UNESCO. 
Autor: Simona Taha
Foto: Archiv firmy