Chameleon v Göteborgu. Fasády, co mění svůj vzhled v závislosti na úhlu dopadu slunečního svitu

V přístavní čtvrti Lindholmshamnen ve švédském Göteborgu vyrostly čtyři nepřehlédnutelné výškové budovy. Jejich působivý výraz vyplývá z ohromujících hliníkových fasád, které v závislosti na úhlu dopadu slunečního svitu mění svůj vzhled a jako chameleon se tak přizpůsobuje aktuální situaci.

Původní ráz čtvrti Lindholmshamnen se mění. Industrialita i cihlové stavby sice stále připomínají původní účel tohoto místa, avšak moderna zde zabírá čím dál více místa. Klasická kontejnerová stání nahrazují nové obytné či kancelářské budovy, vyrostla zde řada restaurací, kaváren i barů a v nově vyprojektovaných ulicích houstne urbanistický ruch.

Moderní, ale do okolí zapadající

V Göteborgu není mnoho výškových staveb. A většina z nich má jen bílou fasádu. Tyto nové budovy naopak vynikají svou barevností i ztvárněním použitých fasádních systémů a často připomínají kůži mistra převleků – chameleona.

Olivově zelená, světle šedá a cihlově červená jsou barvy, které pokrývají popisované domy. Navazují na kontext tohoto industriálně laděného města – červená spojuje nové objekty s okolní cihlovou zástavbou Göteborgu, zelená prohlubuje skandinávský pozitivní přístup k životnímu prostředí. Budovy nesou také ekologickou známku „Nordic swan Ecolabel”.

Střechy objektů jsou zčásti pokryty solárními panely pro vlastní výrobu elektrické energie, přilehlá zeleň je vybavena zavlažovacím systémem, který čerpá výhradně ze zásob dešťové vody. Při výstavbě byly využívány k přírodě ohleduplné a obnovitelné zdroje. Ve věci fasády proto padla volba na fasádní skládanou krytinu, jež je z více než 90 % vyrobena z recyklovaného hliníku.

Krásně jednoduché

Nové domy jsou doslova pro každého, pro každou generaci,” říká architektka Åsa Askergrenová a upřesňuje: „třípodlažní budova slouží jako mateřská škola, zbylé budovy jsou obytné domy s celkem 133 byty a apartmány vhodnými pro studenty, ‚singles‘, mladé páry, rodiny s dětmi i seniory.” Největší apartmány mají přes 90 m2 a disponují čtyřmi obytnými místnostmi. Čisté ostré linie, jednoduchá zářivá barevnost a celkové vertikální pojetí nové čtvrti jsou, jak sama Askergrenová říká, jednoduše krásné a krásně jednoduché.

Čistý výsledek vyžaduje 100% nasazení řemeslníka

Všechno, nebo nic je hlavním mottem klempíře, resp. manažera Daniela Erikssona, který vede klempířství svého otce. Rodinná firma začínala v roce 1970 s několika málo zaměstnanci a dnes se již pyšní dvacetipětičlenným týmem, plně vybavenou, luxusně uspořádanou dílnou a mnoha lukrativními zakázkami. „Čistá a přesná práce vyžaduje 100% nasazení, ale i vhodné zázemí,” popisuje Daniel Eriksson. Projekt Lindholmshamnen je toho typickým příkladem. „Každá šablona vyžaduje přesnou pokládku, aby byl dodržen kladečský plán a především, aby byla zachována optická jednotnost. Ta je u fasády ještě důležitější než u střechy, protože fasádu lze ze země prozkoumat důkladněji než střechu. U jasných geometrických tvarů, kterými jsou monolitické budovy v Lindholmshamnenu tvořeny, lidskému oku nic neunikne. Milimetrová odchylka u první řady se propíše do dalších vrstev, a případná kumulace nepřesností se tak u desáté řady projeví centimetrovou mezerou. U výškové budovy s 16 patry je to nepředstavitelné.” Další výzvou obřího projektu bylo samotné prostředí. „Čím výš, tím obtížněji,” říká s úsměvem Eriksson. Realizace probíhala od září do jarních měsíců, montáž tedy komplikovaly zima i silný vítr. „Byl to vskutku zážitek, ale s hliníkem děláme rádi. Je dobře zpracovatelný a flexibilní. A dá se pokládat i v zimních měsících,” uzavírá Eriksson.

Související články

Autor: Kristian Hanko 1)
Foto: Croce & WIR

1) redakčně upraveno