Eiffelova věž, dominanta Paříže. Foto: Gurgen Bakhshetyan

Eiffelova věž, dominanta hlavního města Francie

Světoznámý architekt a konstruktér Alexander Gustave Eiffel, vlastním příjmením Bönickhausen, navrhl ve své době nejvyšší stavbu světa, následně pojmenovanou po něm. Věž představuje dominantu Paříže od roku 1889. Je pýchou Francouzů a každoročně ji obdivují miliony turistů z celého světa. Avšak nebylo tomu tak vždy, zejména v prvním dvacetiletí své existence nebyla v oblibě. Svůj nesouhlas projevovali např. hosté nedaleké kavárny, kteří sedali k oknům, z nichž na Eiffelovku nebylo vidět. Věži hrozila dokonce demontáž!

Stojí ovšem dodnes, bezmála již 135 let! Její tvůrce se dožil 91 let a proslavil se i dalšími smělými díly. Jmenujme jeho nosnou konstrukci 46 metrů vysoké Sochy Svobody v New Yorku nebo ocelovou konstrukci centrální budovy nádraží v Budapešti. Z mostů si připomeňme tehdy nejdelší jednoobloukový železniční most na světě Ponte Maria Pia (353 m) v portugalském Pontu či ocelovou konstrukci železničního mostu (500 m) přes řeku Garonnu v Bordeaux.

Jednoobloukový železniční most Ponte Maria Pia v portugalském Pontu. Foto: Artur Bogacki

Vraťme se ale zpět do Paříže, na Martovo pole, kde stojí mimořádné Eiffelovo dílo. Shrňme si jeho některé důležité známé technické parametry: celková hmotnost je 10 100 tun, samotná ocelová konstrukce váží 7300 tun. Ta je složená z 18 030 částí, spojených dvěma a půl miliony nýtů. Stojí za zmínku, že většinu nýtů vyrobily ostravské Vítkovické železárny. Ke konstrukci stavby je připevněno několik desítek kilometrů trubek vedoucích vodu.

Nejvyšší bod věže je 324 metrů nad zemí, její nejvyšší pochozí plocha je 309,63 metrů nad zemí.

"Kráska" je rozkročena na čtyřech pilířích, v nichž jsou mimo jiné umístěny výtahy a schodiště. Toto rozložení její hmotnosti činí pouhé 4 kg na cm2 (posaďte se na židli a je to totéž). Na pilířích se rozkládá první patro o ploše 42 200 m2 s kapacitou 3000 návštěvníků. Pěšky absolvují výstup o 360 schodech. Do druhého patra vede 359 schodů. Disponuje plochou 1650 m2 a pojme až 1600 lidí. Do třetího patra bylo vybudováno 946 schodů, ovšem pro veřejnost jsou nepřístupné. Návštěvníci zde mohou využít výtahy. Na plochu 350 m2 se vejde 400 lidí.

Celková hmotnost Eifellovy věže je 10 100 tun, samotná ocelová konstrukce váží 7300 tun. Foto: pisaphotography

Ve tmě je věž osvětlena 336 reflektory s 20 000 žárovkami s desetiletou životností. To už souvisí s nezbytnou údržbou, u níž dominuje nátěr. Každých sedm let se o jeho obnovu stará 30 natěračů, kteří spotřebují za 18 měsíců 60 tun barvy.

Na jaře 2012 se uskutečnila rekonstrukce prvního patra. Prostor mezi pilíři byl vyplněn pochozím sklem. Elektřinu zde vyrábějí čtyři solární panely a čtyři větrné turbiny. Nově vznikla restaurace, další místnosti a tři prosklené vyhlídkové vikýře. Tyto modernizace stály 25 milionů eur.

Věž je rozkročena na čtyřech pilířích, v nichž jsou mimo jiné umístěny výtahy a schodiště. Foto: Feel good studio

Ať budete pobývat ve městě nad řekou Seinou ve dne či v noci, nemůže ujít vaší pozornosti Eiffelova věž. Vychutnejte si pohled na ni i z ní. Z tři sta metrové výšky shlédněte na lidské mraveniště, které je pomíjivé, byť obměnitelné. Ona je ale stále stejná a věčná.

Fotogalerie

Autor: Mgr. Zdeněk Svoboda
Foto: Shutterstock