Kámen má v architektuře svoje nezastupitelné místo

Prof. Akad. Arch. Jan Fišer je autorem původních interiérů kaváren Slavia a Parnas, divadla Ypsilon nebo Olympic. Jeho tvorba je zastoupena ve sbírkách Uměleckoprůmyslového muzea v Praze a své zkušenosti dále předává studentům na Fakultě architektury ČVUT v Praze a Fakultě umění UJEP v Ústí nad Labem. V letošním roce se stal předsedou poroty designové soutěže začínajících architektů, kterou pořádala společnost Technistone, český výrobce vysoce kvalitního tvrzeného kamene. Právě o kameni v architektuře jsme si s panem Fišerem povídali.

Jak se podle Vás změnil pohled na přírodní materiály, především kámen, v architektuře za posledních 50 let? Myslíte si, že kámen, jak tvrzený, tak i přírodní, je její nedílnou součástí, vrací se nebo své místo nikdy neztratil?

Kámen je bezesporu základním stavebním materiálem. Historicky i v současné době má v architektuře svoje nezastupitelné místo. Jeho pozice je neměnná. Kámen, jak přírodní, tak v upravené formě tvrzeného kamene TechniStone® má svoje charakteristické a nenahraditelné vlastnosti, pro které je hlavně při interiérových realizacích užíván. Jde zejména o konstrukce vyžadující povrchovou odolnost, snadnou údržbu, u obkladů a dlažeb pohledovou kultivovanost. U tvrzeného kamene TechniStone® je předností také jeho dostupnost v podobě velkoformátových desek.

Kde / jakým způsobem se v architektuře a interiérovém designu kámen používá nejvíce? Vsázíte na něj i ve svých projektech?

Spektrum užití kamene v architektuře je opravdu široké a je jen na architektovi, aby maximálně využil a umocnil jeho charakteristické vlastnosti, jak materiálové při tvarování zajímavých detailů, tak pohledové u obkladů a dlažeb.

Kámen jako dominantní materiál jsem během své praxe použil mnohokrát, někdy až u extrémních konstrukcí, např. při realizaci areálu pražského Transgasu, kdy jsme s pány kolegy Malátkem, Loosem a Aulickým užili tradiční žulové kostky pro obklad objektu centrálního dispečinku z důvodů statických požadavků. Zajímavé bylo i řešení monumentálního interiérového krbu na celou výšku místnosti. Kámen se vždy stal dominantním prvkem.

Centrální dispečink

Měl jste již možnost seznámit se s tvrzeným kamenem TechniStone®?

S materiálem TechniStone® jsem měl příležitost důvěrně se poznat díky zadání od jeho výrobce, které jsme zpracovávali se studenty. Dostali jsme detailní informace o výrobě i o výjimečných vlastnostech materiálu. Technologie výroby a zpracování dodává výslednému výrobku unikátní vlastnosti a umocňuje možnosti následného zpracování. To vše přidává na užitné hodnotě materiálu. Studentské návrhy byly v některých případech vyvzorovány a následně prezentovány na pražském Designbloku. Tvrzený kámen TechniStone® je v každém případě jeden z perspektivních moderních stavebních materiálů vyhledávaných autory při tvorbě designu předmětů do interiéru i jako zajímavý stavební prvek pro obklady a dlažbu.

Tvrzený kámen TechniStone®

Tvrzený kámen TechniStone® se stává stále oblíbenějším materiálem v českých i zahraničních domácnostech, stejně jako ve velkých architektonických projektech po celém světě. A není se čemu divit. Dává na výběr z mnoha odstínů i povrchových úprav, které ani v přírodě nenajdete, od nejbělejšího odstínu na trhu až po výrobky s tmavým základem a jemnými dekory. Novinkou letošního roku jsou nové odstíny kolekce Noble se vzory blízkými mramorovému vzhledu a kolekce Elegance Eco, která se pyšní nejen surovinami z místních zdrojů, ale také značným podílem recyklovaných složek.

Prof. akad. arch. Jan Fišer vystudoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou, obor architektura. Je autorem původních interiérů kaváren Slavia a Parnas, divadla Ypsilon a Olympic. Jeho výrazný rukopis nese i areál České pojišťovny ve Spálené a Vladislavově ulici v Praze. Spolupracoval s ateliérem Archikon, s nímž realizoval bytové komplexy v Praze na Barrandově a Berouně. Svojí tvorbou je zastoupen ve sbírkách Uměleckoprůmyslového muzea v Praze. Za rekonstrukci objektu České pojišťovny ve Spálené ulici obdržel ocenění Nejlepší z realit ČR 2003. Vyučuje na Fakultě architektury ČVUT v Praze a Fakultě umění UJEP v Ústí nad Labem. Je spoluautorem knihy Český interiér a nábytkový design 1989–1999 (2000). Tvrdí, že v současné architektuře je nedostatečně zastoupeno výtvarné dílo.

Autor: Andrea Freislebenová
Foto: Archiv firmy