Most v Táboře přes Lužnici je rozebraný, sundán je i druhý železný oblouk
Tábor 28. července (ČTK) - Stavbaři dnes sundali druhý, větší železný mostní oblouk z mostu přes řeku Lužnici v Táboře. Následně ho rozřežou a odvezou do šrotu, řekl ČTK Marek Lonský, správce stavby ze Správy železnic. Část mostu opraví, železné konstrukce vyrobí nové, ale budou to kopie původních. Most je starý přes 100 let a kvůli špatnému technickému stavu přes něj vlaky jezdily pomalu. Dělníci ho začali rozebírat na začátku července, od té doby platí výluka na trati do Bechyně, lidé jezdí autobusy. Vlaky by se měly na trať vrátit v polovině prosince.
Menší oblouk dlouhý 34 metrů vážil skoro 90 tun. Sundali ho před více než týdnem, rozřezali na menší díly a odvezli na deponii do Malšic na pozemek Správy železnic, kde počká na další možné užití jako mostní konstrukce, dodal Lonský. Jeho zachování si vyžádali památkáři.
Stavbaři kamenné části mostu opravili nebo je budou ještě opravovat, zpevnili opěry a pilíře betonovou injektáží a zbývající části mostu připraví na novou konstrukci, dodal Víšek. Délka mostní konstrukce bude 174 metrů, výška 29 metrů.

Bílý most ve Špindlerově Mlýně čeká rekonstrukce za 19,8 milionu korun
Více než sto let starý Bílý most pro pěší v centru Špindlerova Mlýna, vedoucí přes řeku Labe, je vnímán jako symbol města. Letos na jaře začala jeho celková rekonstrukce, která je…
"Nová menší konstrukce se nachází na stavbě, je sestavená a je připravená na protikorozní ochranu a nátěr. Větší konstrukce je v současné době na dílně v Brně. Po jednotlivých dílech bude dopravena na stavbu, kde bude sestavena a vzápětí svařena a poté bude též provedena protikorozní ochrana a nátěr,“ řekl Lounský. Obě konstrukce by se měly začít osazovat na přelomu října a listopadu.
Téma: mosty a lávky
Předpokládané investiční náklady na rekonstrukci mostu budou 352,5 milionů Kč bez DPH. Podél mostu město Tábor ještě vybuduje lávku pro pěší za 41 milionů Kč. Její základní konstrukci ale už umístí stavbaři zároveň s železnými oblouky. Lávka by mohla sloužit od jara příštího roku.
Železniční most v Táboře přes řeku Lužnici postavený v letech 1902 až 1903 podle návrhu vynálezce František Křižík se stal součástí první elektrifikované dráhy v Rakousku – Uhersku.