Bílý most je 27,6 metrů dlouhá a 4,84 metrů široká stavba z železobetonu. Doplňuje jej dřevěné zábradlí se 17 sloupky.

Bílý most ve Špindlerově Mlýně čeká rekonstrukce za 19,8 milionu korun

Více než sto let starý Bílý most pro pěší v centru Špindlerova Mlýna, vedoucí přes řeku Labe, je vnímán jako symbol města. Letos na jaře začala jeho celková rekonstrukce, která je nyní v plném proudu. Most, postavený v roce 1911, je již v havarijním stavu a vyžaduje neodkladnou opravu.

Centrum Špindlerova Mlýna je jedním z nejvíce navštěvovaných míst v České republice. Žádný turista zde nemůže přehlédnout jeho dominantu. Jedná se o 27,6 metrů dlouhý a 4,84 metrů široký most z železobetonu. Nad vozovku se zvedá dvojice oblouků, dnes charakteristický znak centra města. Na okrajích mostu vedou chodníky, které od vozovky oddělují zídky. Doplňuje jej dřevěné zábradlí se 17 sloupky s motivem hrázdění. V nejvyšším bodě dosahuje most výšky 3,65 metru. Začíná zde také Harrachova cesta1).

Něco málo z historie

Most byl postaven v roce 1911 na jakési pomyslné křižovatce. Pravý břeh města s Bedřichovem, který měl do roku 1942 statut samostatné obce, náležel ještě v 19. století k jilemnickému panství. Levý špindlerovský břeh patřil pod správu hraběcího rodu Morzinů. Bylo to tehdy období sporů o údolí a nespoutaného toku Labe se starým mlýnem Špindlerů.

V současné době Bílý most slouží pouze pěším. Během oprav bude pro veřejnost uzavřený.

Dobové obrázky a zápisy uložené v Krkonošském muzeu KRNAP ve Vrchlabí dokládají, že nejstarší most vznikl patrně v roce 1829. Pevnost mu dodával mohutný roubený pilíř uprostřed řečiště, v létě téměř vyschlého, zjara hučícího vodou z tajícího sněhu.

Jeho bytelnou dřevěnou konstrukci udolala až povodeň z 29. července 1897. Stejná mimořádně ničivá povodeň výrazně poznamenala vzhled celého Špindlerova Mlýna. Strhla dřevěný most do Bedřichova, kovárnu, hraběcí pilu, papírnu na Tabulových boudách a některé úseky na silnici do Vrchlabí. Katastrofální následky vyvolaly radikální úpravu koryta řeky Labe v samotném centru Špindlerova Mlýna. Nejprve vznikla přes řeku provizorní lávka.

V letech 1899–1913 bylo řečiště prohloubeno a částečně přeloženo. Podstatný vliv na prevenci proti ničivým povodním měla mít hrázenářská díla. Roku 1911 byl přes nové koryto postaven nový betonový most.

V roce 1975 překlenul řeku Labe nový most nad hotelem Hradec, který podstatně změnil vzhled centrální části Špindlerova Mlýna a stal se tečkou za rekonstrukcí komunikace vedoucí z Vrchlabí. A tím byl naplněn záměr oddělit dopravní provoz od pěší zóny. Bílý most začal sloužit pouze pěším, ale také lovcům snímků řeky Labe v každém ročním období. Je součástí pěší zóny vedoucí od budovy České pošty přes promenádní park k hotelu Savoy Royal.

V současné době je již Bílý most ve špatném stavu, a proto jej nemine rekonstrukce. Bude se jednat o největší letošní investici ve Špindlerově Mlýně, přičemž celkové náklady jsou spočítány na 19,8 milionu korun. „Bílý most je v havarijním stavu, rekonstrukce začne 22. dubna předáním staveniště. Během oprav bude pro veřejnost uzavřený. Hotovo by mělo být na podzim," řekl starosta Martin Jandura. Peníze na opravu půjdou z dotačního programu Interreg.

Most byl postaven v roce 1911. Pravý břeh města s Bedřichovem měl do roku 1942 statut samostatné obce a náležel ještě v 19. století k jilemnickému panství. Levý špindlerovský břeh patřil pod správu hraběcího rodu Morzinů. Foto: Ralf Roletschek, Wikimedia, CC-BY-NC-ND

V centru krkonošského střediska se plánuje také přeměna zanedbaného prostranství na nové náměstí se službami, ubytovacími kapacitami či parkovištěm. Podoba náměstí v místě, kde do roku 2022 stála Špindlerovská hospoda, má vzejít z architektonické soutěže. Podle radnice půjde o stěžejní projekt pro budoucnost centra. „Nové centrum města je ve fázi architektonické studie a veřejné soutěže. Prioritou radnice je veřejný prostor, místo k setkávání, nové náměstí, podzemní parkoviště," řekl Jandura.

Poznámka 1)
Harrachova cesta se po Krkonoších klikatí v celkové délce 19 km. Spojuje západní část hor (Harrachov) spolu se střední částí (Špindlerův Mlýn). Zdroj: Krkonoše

Další zdroje:
[1] www.archiweb.cz
[2] www.krkonosskydenik.cz
[3] www.wikipedia.org
[4] www.turistika.cz

Autor: Mgr. Zuzana Fajfrová
Foto: Ing. Milan Mrázek