Optimalizace traťového úseku Zábřeh – Krasíkov

29. března 2007 byla v Zábřehu na Moravě slavnostně ukončena, po necelých třech letech, optimalizace trati dlouhé 14,636 km. Investorem byla Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), zhotovitelem se stalo sdružení firem „TÚ Zábřeh – Krasíkov“, jehož členy byly společnosti Stavby silnic a železnic a.s., Subterra a.s. a Metrostav a.s. Cílem stavby byla modernizace stavební a technologické části, zvýšení rychlosti na trati až na 160 km/h a spolehlivost železniční dopravy.

Jedná se o odbočnou větev II. tranzitního koridoru z Vídně do Varšavy zajišťující v úseku Přerov – Česká Třebová spojení s I. tranzitním koridorem. Tato liniová stavba obsahuje činnosti od rekonstrukcí menšího rozsahu po rekonstrukce celých objektů, případně výstavby zcela nových objektů a technologických zařízení.

Nová staniční hala v Zábřehu na Moravě

Náplní optimalizace je rekonstrukce železničního spodku a svršku, pozemních staveb a nástupišť, železničních mostů o celkovém počtu 27, vybudování tří nových tunelů v celkové délce 966 m, dále propustků, opěrných, zárubních a záchytných zdí, sanace skalních svahů, vybudování protihlukových stěn v délce téměř 3 km, rekonstrukce TV, energetických zařízení, sdělovacího a zabezpečovacího zařízení, také dva mezistaniční úseky, dvě železniční stanice – Hoštejn a zcela nové nástupiště s podchodem v Zábřehu na Moravě a zastávka v Lupené, součástí jsou i významné přeložky trati. Zemní práce ovlivnily především tyto tunely – Hněvkovský I a II a Malá Huba s rozsahem výkopů 322 514 m² a násypů 216 029 m² za pomoci nové rakouské tunelovací metody.

Zleva: Petr Polášek, uvolněný radní pro dopravu Olomouckého kraje, Milan Čermák,ředitel stavebního odboru ČD, Martin Borovka, generální ředitel SSŽ, Miroslav Konečný,náměstek generálního ředitele SŽDC, Pavel Švagr, ředitel státního fondu dopravníinfrastruktury, Pavel Rittenauer, supervizor MD ČR a EU a Jaroslav Soušek, ředitelodboru drah, železniční a kombinované dopravy MD ČR

V hlavních kolejích je zabudován nový materiál tvaru UIC 60 na bezpodkladnicových betonových pražcích s pružným upevněním, snižující vibrace. Do předjízdných kolejí byl využit regenerovaný materiál tvaru R 65 na betonových pražcích s pevným upevněním. Výhybky ve stanicích v hlavních kolejích jsou nové tvaru UIC 60.

Parní lokomotiva z roku 1955–56 na novém nástupišti

Vlaky z Prahy do Ostravy budou až o šest minut rychlejší, protože nová trať je téměř o 1,7 km kratší. Celý úsek má nové trakční vedení a moderní obousměrné traťové zabezpečovací zařízení. Očekává se zmírnění dopadů na životní prostředí a ekonomické přínosy pro region. Zvýší se prostupnost krajiny pro živočichy.

Slavnostní otevření úseku

Tento projekt v hodnotě 4,363 miliardy Kč byl financován jak z prostředků SFDI, tak spolufinancován ve výši 60 % Evropskou Unií z Fondu ISPA.

Pohled do interiéru nově vybudované haly
1 Zpracováno podle podkladů společnosti SSŽ a.s.
Autor: Monika Zatloukalová
Foto: Archiv firmy Stavby silnic a železnic a.s.