Proluky v centru Ostravy se zastavují novostavbami
V srdci Ostravy vyrůstají nové moderní stavby, které mají proměnit tvář města k nepoznání. Na místě bývalých proluk vznikají skleněné domy s byty, kancelářemi i podzemními garážemi, a to doslova v sousedství nejstarších památek. Jak se propojí současná architektura s historií a co všechno se má stihnout do roku 2027?
Velkorysý nápad vyhledat a zastavět proluky v centru Ostravy nabral na obrátkách. Za příklad si nejdříve vezmeme prostor bývalého parkoviště u kostela sv. Václava. Hlavní dodavatel stavby IMOS Brno, a. s., staví od konce roku 2024 objekt o 16 bytech rozměrů 54 až 158 m2, užitné plochy 6 871 m2, pěti komerčních prostorech 98 až 115 m2 a kanceláří celkové plochy 3 027 m2. Hlavním fasádním prvkem bude sklo včetně zaobleného nároží.
Naše návštěva koncem října letošního roku zaměřila objektiv na vrcholící práce na podzemních garážích, kde převažujícím materiálem je beton a železo. V konečném součtu se sem vejde 76 automobilů. Moderní budova pojmenovaná Václav bude dokončena roku 2027, v kontrastu s nejstarší zdejší historickou sakrální stavbou – zmíněným stejnojmenným kostelem.
V linii od Masarykova náměstí po Havlíčkovo nábřeží stojí neméně moderní budova šedočerného zbarvení, taktéž s převažující skleněnou fasádou. Ta byla v sousedství václavského kostela postavena jako první ze zmiňovaných tří. Tou třetí je přes ulici konečně dostavující se skelet. Je součástí tzv. Malé Kodaně, v ulici Biskupská zasahující do náplavky levého břehu řeky Ostravice. Také zde budou součástí fasády velkoformátová okna, podzemní garáže, byty a komerční prostory. A dojde na použití dlouhodobě uskladněných cihelných výrobků KM Beta Hodonín.
Nedá nám, abychom se nezmínili o dalších podobných stavbách. Máme na mysli v části čtvrti Fifejdy základy budoucího vícepatrového garážního domu a tzv. Černé kostky, budovu pro novou Vědeckou knihovnu. Oba objekty, o kterých napíšeme někdy příště, budou naproti ostravského kulturního domu, který prochází přestavbou především na koncertní síň s unikátní akustikou. Všechny zmiňované stavební akce mají být hotovy v roce 2027, což by Ostravu výrazně posunulo v očích odborné i laické veřejnosti.
Jen si ještě neodpustíme drobnou poznámku k dnes tak populárním podzemním garážím. V podzemí se stavělo i za středověku. Máme na mysli krypty, kam byly ukládány v rakvích ostatky církevních hodnostářů. I když se může pro někoho zdát divné přirovnání s nynější dobou a podzemními garážemi, není to tak úplně od věci. Z podzemí vyjíždějí auta, která se stávají novodobými rakvemi při haváriích na silnicích, dálnicích, železničních přejezdech apod. Jen se neukládají zpět do původního podzemí, nýbrž na vrakoviště a nebožtíci do země nebo krematoria. Mějte to na paměti, ať se můžete nadále těšit z draze zaplaceného místa pro svého miláčka a hlavně při pohledu na nynější moderní architekturu, jak se snoubí se stavebním umem našich předků. I o tom je nejdůležitější silniční pravidlo – pravidlo šťastného návratu.
Důl Michal v Ostravě-Michálkovicích obnoví třídírnu uhlí
Zrezivělé pásy, vůně oleje a ozvěna kroků havířů – Důl Michal znovu otevírá další kapitolu své historie. Národní kulturní památka se dočká rekonstrukce třídírny uhlí a nového…