Na snímku je zachycena zatěžkávací zkouška nového mostu.

Po novém železničním mostě v Děčíně vlaky poprvé pojedou na konci února

Děčín 22. listopadu (ČTK) - Po novém železničním mostě v Děčíně vlaky poprvé pojedou na konci února. Termín obnovení provozu na trati mezi stanicemi Děčín východ a Prostřední Žleb původně určený na 10. prosince stavební firma nesplní kvůli nepředvídatelným komplikacím v podloží sousedního tunelu. Zatěžkávací zkoušky mostu byly úspěšné. ČTK to dnes řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Vlaky teď jezdí objížďkou. "Zprovoznění se odvíjí od dokončení prací v tunelu, kde se objevily nepředvídatelné věci v podloží. Je nutné tam nějaký materiál odtěžit. Až bude tunel hotový, bude možné pustit dopravu na trať. Bude to v prvním čtvrtletí příštího roku, nejspíš na konci února," uvedl Gavenda.

V pondělí správnost provedení stavby nového železničního mostu přes Labe ověřily statické a dynamické zatěžovací zkoušky. K zátěži se využilo šest výsypných vozů naplněných štěrkem o hmotnosti každého vozu 52 t a dva vozíky naložené silničními panely o hmotnosti 64,15 t na každém vozíku. Zkouška byla podle Správy železnic úspěšná, stavbaři tak mohou práce za 1,1 miliardy korun dokončit.

Kvůli poškození mostu po něm vlaky mohly jezdit pouze třicetikilometrovou rychlostí. Uvažovalo se i o snížení na deset kilometrů v hodině. Po opravě se naopak povolená rychlost zvýší na 50 kilometrů v hodině. Práce v úseku dlouhém 1300 metrů, které začaly loni v říjnu, zahrnují také výměnu železničního svršku a spodku, sanaci dvou pilířů, opravu trakčního vedení. Součástí projektu je rekonstrukce zabezpečovacího a sdělovacího zařízení a vybudování nového přejezdu a po dohodě s radnicí také stavba protihlukových stěn v délce zhruba 700 metrů v místech, kde trať protíná městskou zástavbu.

Technologicky a časově nejnáročnější byla výměna železničního ocelového mostu. Prostějovská firma nejprve vyrobila části nového mostu, kamiony je dopravily do děčínského přístavu, kde se zkompletovaly. Části se pak přesunuly pomocí pásového jeřábu k mostu, stavbaři je osadili na dočasné konstrukce a pak pomocí hydrauliky vysouvali most.

Stavbaři museli po celou dobu zajistit volnou plavební dráhu. Pomocné konstrukce stavěli přímo v řečišti. "V zimě bylo vody příliš, v létě málo. Paradoxně nám pomohl požár v Hřensku, kdy se upouštěla voda z Orlíku a potom v srpnu z důvodu jiné investiční akce odpouštěla orlická přehrada. Teď už máme vody zase málo," uvedl při vysouvání posledního části ocelové konstrukce v polovině září ředitel stavby z firmy Strabag Bořivoj Leszko. Vodu potřebují stavbaři kvůli vybudování pomocné konstrukce v Labi pro demontáž starého mostu. Ten se bude postupně rozřezávat a na jedné straně spouštět do lodí na vodě a na druhé sundávat na montážní plošině. Tyto práce ale začnou až po zprovoznění trati.

Autor: ČTK
Foto: archiv Správy železnic