Přidat na Seznam.cz Přidat na Google News

Samostatný pěchotní srub MO-S 5 Na trati po dvaceti letech

Jedním ze soustavy československého pohraničního opevnění, budovaného v letech 1935 až 1938, je pěchotní srub MO-S 5 s krycím názvem Na trati. Ten dostal proto, že v jeho okolí, o tři metry výše, tehdy vedla dvoukolejná železniční trať ve směru na Berlín. Tyto objekty navštěvují zejména milovníci dobových vojenských opevnění, o které pečují nadšenci z řad klubů vojenské historie. Námi sledovaný objekt se nachází nedaleko Starého Bohu- mína, v těsné blízkosti polských hranic.

Členové Klubu vojenské historie Bohumín, z. s., se před dvaceti lety pustili do rekonstrukce srubu. Ten, mimo jiné kulturní památka České republiky, největší ve své (třetí) třídě odolnosti, byl koncipován jako dva jednostranné objekty o délce 65 metrů, spojené 22metrovou chodbou, a s nouzovým východem. Díky členům zmiňovaného klubu je nyní opraven. Připomeňme, že v dřívější výzbroji byly dva protitankové kanony, čtyři samostatné těžké kulomety, ve dvou pěchotních zvonech byly usazeny těžký a lehký kulomet a dále v příslušných střílnách tři lehké kulomety a šest granátových skluzů.

Ze stavebních materiálů, postupů a řízení

Výběrové řízení na stavbu vyhrála pražská stavební firma Dr. Ing. Karel Skorkovský. Vlastní betonáž se uskutečnila v červenci roku 1936 a trvala pouhých čtrnáct dní. Celkem se spotřebovalo 4314 metrů krychlových betonu. Strop má tloušťku dva a půl metru, čelní stěny dva a tři čtvrtě. Vysoká hladina spodní vody si vyžádala betonovou vanu jako základnu. Původní pancéřové zvony jsou nahrazeny replikami z betonu. K dokonalé a na tehdejší dobu vysoce účelné interiérové výbavě patří signalizační a povelová zařízení, ubikace pro velitele a vojíny s dvoupatrovými postelemi. Filtrovny v pravé a levé části pěchotního srubu, jež zajišťují čistý vzduch při střelbě i chemickém útoku, dodala bratislavská firma Oceľový dom. Strojovna byla na každé straně vybavena motorem L12 z Vítkovic a elektrickou částí od firmy Duda Alois Praha.

Související články

Autor: Zdeněk Svoboda
Foto: archiv autora