Třídy jsou barevně rozlišené a rozdělené na části pro učení, odpočinek a přípravu jídla.

Základní škola Duhovka dostala nové učebny a tělocvičnu. Prostor, který se přizpůsobí dětem

Základní škola Duhovka je mezinárodní česko-anglická montessori škola na Praze 6 pro děti od 6 do 15 let. Letos zde byla dokončena nástavba v podobě nových učeben a přístavby tělocvičny. Díky tomu nyní nabízí dětem i personálu přesně takové zázemí, jaké její alternativní styl výuky vyžaduje.

Základní škola Duhovka se nachází v moderní budově se zahradou na pražském Břevnově. Staví na systému vzdělání montessori (viz závěr článku), který lze charakterizovat sloganem „Pomoz mi, abych to dokázal sám“, a vyžaduje trochu jiné prostředí, než na které jsme zvyklí z konvenčních vzdělávacích institucí. Tomu odpovídaly i zásahy architektů, v rámci kterých se škola dočkala nové nástavby a přístavby zajišťující navýšení kapacity školy o druhý stupeň, vylepšení standardů služeb a komfortu pro žáky i personál. Nástavba dala škole nové učebny, přístavba zase tělocvičnu. Oba nové projekty reagovaly na územní a dispoziční skutečnosti, přičemž se snažily minimalizovat dopady na blízké objekty v okolí. Objekt dostal třetí nadzemní podlaží ustupující vůči původnímu půdorysu. Zároveň zde vznikly nové pobytové terasy, na něž byla napojena chodba, výtvarný ateliér a laboratoř.

Třídy připomínající dětský pokoj

Je třeba si odmyslet klasické rozvržení tříd, jak je známe z běžných základních i středních škol. Každé dvě kmenové třídy jsou propojené a fungují na principu plynulého přechodu žáků mezi nimi. Každá kmenová třída je vybavena uzamykatelnými skřínkami na osobní věci žáků, kuchyňkou pro přípravu pokrmů a relaxační zónou pro odpočinek ve volných chvílích. Na propojovací chodbě je umístěno sanitární zařízení a prostory pro volnočasové aktivity. Děti se učí samostatnosti, zodpovědnosti a aktivnímu přístupu k životu. Dopoledne pracují ve třídách, jež jsou vybavené na základě jejich věku a podle vzdělávací metody montessori. Třídy jsou barevně rozlišené a rozdělené na části pro učení, odpočinek a přípravu jídla. Připomínají velký dětský pokoj, jaký by si přálo každé dítě. Dítě, které je zaujaté svou činností ani nepozná, že se učí. Celý interiér je ovšem pojat spíše minimalisticky, což opět dává prostor pro velkou variabilitu výuky. Odpoledne tráví děti maximum času na zahradě, kde si nadšeně hrají a využívají zábavní prvky a sportoviště. Tým družinářů pro děti připravuje hry a družinové akce podle ročního období.

Stínící lamely dodávají fasádě nástavby prostorovou dynamiku kontrastující s robustními liniemi původních dvou podlaží.

Základem je dřevo

Hlavní roli zde hraje dřevo. Mimo jiné i proto, že kvůli nosnosti původní budovy byla nástavba řešena jako dřevostavba. Celková užitná plocha dřevěné přístavby činí 1 099 metrů čtverečních. Dřevo zůstalo v interiéru přiznáno a konstrukce tak ladí i s nábytkem, s dřevěnými prvky a také s obložením tělocvičny. Dřevo hraje prim i v učebnách, kde je kombinováno se sklem, díky čemuž jsou prostory světlé a nabízí kvalitní akustiku.

Dřevo zůstalo v interiéru přiznáno a konstrukce tak ladí i s nábytkem, s dřevěnými prvky a také s obložením tělocvičny.

Fasády nové přístavby i nástavby jsou obloženy odolným plechem, v případě přístavby ve tvaru šablon imitujících šindele. Stěny nástavby zase nesou plech uspořádaný do svislých pásů. Plechová fasáda se u okenních otvorů proměňuje na stínicí lamely. Ty dodávají fasádě nástavby lehkost a prostorovou dynamiku kontrastující s robustními liniemi původních dvou podlaží.

Přístavba tělocvičny, jejíž interiér je taktéž obložen dřevem, nabízí unikátní propojení vnitřních prostor s prostorem venkovního hřiště. Její celková plocha činí 381 čtverečních metrů. Je navázána na venkovní hřiště a svým jednoduchým designem se příjemně propojuje se školou. Největší dominantu tělocvičny představuje část prosklené fasády. Koncepce nabízí flexibilní možnosti využití a plynulé přechody ven do přírody. I zde se jedná o klíčový prvek pro interaktivní výuku.

Interiér tělocvičny je obložen dřevem a nabízí unikátní propojení vnitřních prostor s prostorem venkovního hřiště.

Kreativita, vzdělávání, pohyb a relaxace

Kromě nových tříd mají děti nyní k dispozici i výtvarný ateliér s laboratoří (napojené na prostorné terasy) a multimediální místnost. Učitelé pak dostali novou sborovnu. Výtvarný ateliér a laboratoř jsou propojeny s exteriérem prostřednictvím dvou prostorných teras na bočních stranách. Tyto terasy mohou sloužit pro výuku i kreativní činnosti, při kterých žáci montessori vzdělávání získávají zkušenosti prostřednictvím vlastní práce s připraveným vybavením, jelikož je zde kladen důraz na práci s reálnými předměty a prostředím – venkovní prostor tak rozšiřuje možnosti výuky mimo učebnu.

Moderní design, přirozené osvětlení a flexibilní dispozice prostorů vytvářejí prostředí, ve kterém se učení stává radostí a objevováním nových možností.

Architekti ve svém návrhu mysleli i na vyznění přístavby a nástavby školy v rámci celého okolí. Snažili se, aby budova ve své nové podobě měla na okolní zástavbu pokud možno co nejmenší dopad.

Citlivost a ohleduplnost vůči okolí

Architekti ve svém návrhu mysleli i na vyznění přístavby a nástavby školy v rámci celého okolí. Snažili se, aby budova ve své nové podobě měla na okolní zástavbu pokud možno co nejmenší dopad. Zároveň se rozhodli všechny nové prostory maximálně využít. Nástavba třetího podlaží je navržena jako ustupující, jednopodlažní prostor, který respektuje proporce stávající budovy. Prostorové členění využívá stávající rizality, z nichž byly vytvořeny boční venkovní terasy sloužící i jako venkovní učebny. Zároveň jsou propojeny s tělocvičnou a přes chodbu s výtvarným ateliérem a laboratoří, čímž vzniká funkční celek kombinující vnitřní a venkovní vzdělávací prostředí.

Pro okna byla využita izolační trojskla. Velké skleněné plochy celý interiér prosvětlují a dodávají mu lehkost.

Výchova prostřednictvím architektury

Architektonický ateliér ra15, vedený Radkem Lampou a Liborem Hrdouškem spojuje dlouholeté zkušenosti s neotřelým přístupem k navrhování. V prostředí, které podporuje kreativitu a spolupráci, vznikají projekty, jež propojují funkčnost s vizuální atraktivitou.

Studio ra15 dlouhodobě pracuje na projektech většího měřítka s důrazem na detail a koncept. Klíčovým prvkem je úzká spolupráce s klientem, jež prostřednictvím workshopů zapojuje uživatele do návrhového procesu. Výsledkem je architektura odpovídající nejen funkčním, ale i hodnotovým potřebám zadavatele. Projekt pro školu Duhovka je ukázkou, jak může být architektonické řešení nositelem pedagogických idejí a jak může prostor aktivně podporovat vzdělávání.

Výuka probíhá v blocích, bez zvonění a frontálního vyučování, děti pracují se speciálními pomůckami a často ve věkově smíšených třídách.

Děti na prvním místě

Metoda montessori školy vychází z alternativního pedagogickém přístupu, kde je kladen důraz na individualitu každého žáka, variabilitu výuky a především podnětné prostředí. Systém výuky postupuje dle zásad navržených lékařkou a pedagožkou italského původu Marií Montessori (1870–1952). Pedagogika typu Montessori je zaměřena na podporu dítěte při rozvíjení jeho poznatků a dovedností. Dítě je považováno za osobnost od přírody dobrou, jež by měla být ve své činnosti dospělými podporována. Aktivity dítě provádí pro uspokojení sebe sama, ne vyučujícího. Samotné učení by pak mělo probíhat bez zbytečného stresu a dalších projevů s negativním dopadem na psychiku dítěte. Výuka probíhá v blocích, bez zvonění a frontálního vyučování, děti pracují se speciálními pomůckami a často ve věkově smíšených třídách. Klíčovými hodnotami jsou samostatnost, odpovědnost a vnitřní motivace.

V kontrastu s tím je klasické školství založené na pevně strukturovaném rozvrhu, jednotném učebním plánu a ročníkovém uspořádání tříd. Výuka bývá řízena učitelem, s důrazem na plnění osnov a testování vědomostí. Děti většinou pracují ve stejném tempu a jsou hodnoceny známkami. Tento systém se zaměřuje více na výkon, opakování látky a výsledky, méně pak na individuální potřeby a tempo jednotlivce.

Zdroje:

[1] www.duhovkaskola.cz

[2] Montessori škola. Wikipedia

Základní škola Duhovka

Lokalita: Nad Kajetánkou 134/9, Praha, Česko Projekt: Studio ra15, rok 2015 Autoři projektu: Radek Lampa, Libor Hrdoušek, Kateřina Havlová, Hana Púčeková, Oksana Džabarjan, Oleg Kovalyuk, Jana Věnečková, David Skalický Rok dokončení:2024

Zastavěná plocha: 1 093 m² stávající budova, 404 m² přístavba tělocvičny Hrubá podlahová plocha: 7 210 m² Užitná plocha: 381 m2 tělocvična, 1 099 m2 nástavba Plocha pozemku: 6 105 mm² Náklady: 95 mil. CZKKlient:Duhovka Group

Autor: Mgr. Zuzana Fajfrová 1)
Foto: Radek Úlehla

1) Zpracováno ve spolupráci s Mgr. Vendulou Tůmovou, PhD.