Přestavba menzy koleje 17. listopadu se právem stala vítězem Národní ceny za architekturu (Grand Prix Architektů) 2021. David Korsa, www.davidkorsa.com

České školství sází na atraktivní budovy. Tyto tři projekty jsou toho důkazem

Pryč jsou časy, kdy byly školy mdlými šedými budovami s nepohodlnými židlemi a viklajícími se stolky. Dnešní vzdělávací zařízení jsou často designovými skvosty, splňujícími všechny předpoklady moderní architektury. V následujícím článku vám představíme tři nedávné projekty českých architektů a designérů, díky kterým si bu- dete přát vrátit se do svých školních let.

Škola je nejen místem, kde se mají žáci a studenti učit, ale zároveň prostorem, který je má podněcovat k aktivitě a kreativnímu myšlení. Představíme vám moderní budovy, jež spojuje zejména čistý design, dobře osvětlené učebny, přírodní materiály a multifunkční využití. Zavítáme do mateřské i základní školy a také do jedné z nejznámějších českých univerzit...

Mateřská škola Astra, Klecany

Moderní architektura se nedotýká jen vysokých, středních či základních škol, ale i jeslí a školek. Za pozornost stojí například netradiční soukromá mateřská škola dokončená v roce 2019, která se nachází v Klecanech severně od Prahy. O návrh budovy na netypickém trojúhelníkovém pozemku se postaralo studio No Architects. „Ambicí studia bylo na limitovaném pozemku vytvořit členité prostředí tak, aby podněcovalo zájem dětí samo o sobě a pomáhalo jim vnímat svět, včetně světa architektury, jako něco hodného přemýšlení,” uvádějí architekti Jakub Filip Novák a Daniela Baráčková. V interiéru panuje barevná i věcná střídmost a většina vybavení je z přírodních materiálů. Marně byste zde hledali křiklavé hračky, výrazné motivy či barevné kombinace, které jsou u „klasických” školek častým jevem. Prostor odráží jeden ze základních principů montessori pedagogiky, kterým je tzv. připravené prostředí. Podle této zásady je interiér uspořádán do koutků, v nichž se odehrávají tzv. skutečné aktivity. Děti tak například zatloukají skutečným kladivem ostré hřebíky, vaří v kuchyňce s plnohodnotným dřezem, sporákem a troubou, skutečně pečují o rostliny na zahradě atd. Stavba je zároveň multifunkčním prostorem; zatímco v přízemí domu se nachází mateřská škola, v patře se samostatným vstupem a víceúčelovým sálem najdete administrativu a řadu aktivit pro dospělé, jako jsou různá cvičení apod.

Podle zásad montessori vzdělávacího systému je navržen nejen interiér a jeho vybavení, ale také budova v Klecanech. Zdroj: Studio Flusser, www.studioflusser.com

Základní škola Amos pro Psáry a Dolní Jirčany

Z Klecan se posuneme o jeden vzdělávací stupeň výše, a to do Dolních Jirčan, kde byla v roce 2019 otevřena nová základní škola, kterou navrhl pražský ateliér SOA architekti. Budova, jejíž nosnou konstrukci tvoří monolitický železobetonový skelet se skrytými průvlaky, je zasazena do mírného svahu. Zázemí architekti navrhli dle metody „learning landscape”, což znamená, že prostor volně plyne a rozděluje ho nábytek, různé architektonické prvky anebo barevnost.

Projekt svými tvary a charakteristickými sedlovými střechami odkazuje na klasickou zástavbu přilehlé obce. Fotografie: BoysPlayNice, www.boysplaynice.com

Každé patro je určeno pro jinou věkovou kategorii a děti ho poznají právě podle odlišných barev. Interiéru dominuje dřevo, které je použito jako konstrukční materiál nad vstupním vestibulem a jídelnou, na obkladech stěn a nábytkových vestavbách. I tato stavba je víceúčelová a vedle výuky slouží jako zázemí pro mimoškolní aktivy a komunitní centrum. Vedle kmenových tříd a odborných učeben se zde nacházejí dvě tělocvičny, knihovna, taneční a hudební sál, multimediální dílna a rozhlasové studio. Celý projekt je navíc energeticky pasivní. Primární vytápění zajišťuje kaskáda tepelných čerpadel, napojených do akumulačních nádrží s vnořenými zásobníky TV. Ke splachování toalet je využíván systém sběru dešťové vody.

Dobře navržený interiér může podpořit lepší studijní výsledky žáků. Klíčový je dostatek přirozeného světla, nerušivé barvy a vhodně rozmístěný nábytek. Například v ZŠ Amos jsou lavice uspořádány v tzv. hnízdech, kde žáci pracují pohromadě ve skupinách. Fotografie: BoysPlayNice, www.boysplaynice.com

Fakulta humanitních studií UK, Praha

Z vysokých škol jsme jako ukázku vybrali Fakultu humanitních studií Univerzity Karlovy, kde si architekti z ateliéru Kuba & Pilař architekti vzali na starost projekt přestavby bývalé menzy od Karla Pragera. Objekt prošel v roce 2020 modernizací exteriéru i značnou proměnou interiéru. Autoři Ladislav Kuba, Tomáš Pilař a Martin Klimecký se rozhodli zachovat vnější tvar a proporce původního objektu menzy. Zásadním zásahem bylo vytvoření velkorysého centrálního prostoru dvorany s horním osvětlením, pronikajícím mezi nosníky střešního světlíku.

Nadměrný hluk ze šestiproudé komunikace městského okruhu v těsné blízkosti univerzity snižuje předsazený celoprosklený strukturální fasádní plášť. Zdvojená fasáda současně umožňuje přirozené větrání a regulované stínění vnitřních prostor. Rekonstruovaný interiér dýchá svěžestí, a to díky přirozenému osvětlení a zvoleným neutrálním barvám. Z použitých materiálů převládá pohledový beton kombinovaný s jemnou kovovou sítí podhledů, černá stěrka podlahy a bílé truhlářské prvky, které dávají vyniknout nábytku ve svěží oranžové barvě.

Zdroje:

Autorská zpráva No Architects, www.noarchitects.cz, autorská zpráva, SOA architekti, www.s-o-a.cz, autorská zpráva Kuba & Pilař architekti, www.arch.cz/kuba.pilarzapojmevsechny.cz

Autor: Mgr. Kateřina Saidl
Foto: archiv firem