Projekt bude realizován v několika etapách s plánovaným dokončením v letech 2022–2025. Pozemky mají velikost 22 000 m². Zdroj: Penta Real Estate

Central Business District aneb Nová Masaryčka: ambiciózní projekt architektky Zahy Hadid vzbuzuje emoce

V okolí Masarykova nádraží v centru Prahy má vzniknout nová moderní čtvrť. Odvážný návrh byl jedním z posledních děl, který vytvořila světoznámá architektka iráckého původu Zaha Hadid. Podle nejnovějších informací se ale především kvůli námitkám veřejnosti i politiků podoba ambiciózního projektu změní.

Central Business District Praha nebo také Nová Masaryčka je plánovaný komplex multifunkčních objektů v centru Prahy, jenž by měl být dokončen do roku 2025. Ambiciózní projekt připravuje společnost Penta Real Estate ve spolupráci s Českými drahami a Správou železnic. Na návrh pražského Central Business District byla vyhlášena v roce 2014 architektonická soutěž, kterou vyhrálo britské studio Zaha Hadid Architect, jež v roce 1980 založila architektka iráckého původu Zaha Hadid. Vítězný návrh respektuje historii území a stávající zástavbu a zároveň vytvoří ojedinělé architektonické dílo, které se stane nedílnou součástí moderní Prahy. [1]

První dáma architektury

Tvorba Zahy Hadid, přezdívané „královna křivky“, je považována za zástupkyni dekonstruktivistické architektury, která se vyznačuje nepravidelností tvarů a nepředvídatelností. V roce 2004 obdržela jako první žena v historii prestižní Pritzkerovu cenu za architekturu. V roce 2008 ji časopis Forbes zařadil mezi 100 nejvlivnějších žen světa. Jejím prvním realizovaným projektem byla v roce 1993 hasičská stanice ve Weilu nad Rýnem v Německu. Mezi její nejvýznamnější realizace lze zařadit Centrum soudobého umění v americkém Cincinnati, muzeum Riverside museum v Glasgow, sídlo přístavní správy v Antverpách či kupříkladu kancelář společnosti BMW v Lipsku.

Učitelé a architekti na Zahu Hadid vzpomínají jako na vynálezkyni 89°, protože nikdy nepracovala s pravým úhlem a vše dekonstruovala na menší části, které poté kombinovala do rafinovaných kompozic. Na fotografii je Port House v Athénách. Rudy Mareel, Shutterstock

Původní plán osekán

Původní návrh nedávno zesnulé architekty Zahy Hadid počítal s vybudováním osmi samostatných objektů na nezastavěných plochách v okolí Masarykova nádraží a autobusového nádraží Florenc. Návrh byl vybrán pro jeho vysokou urbanistickou i architektonickou kvalitu. Urbanistický návrh dává území nápaditý systém nových veřejných prostranství rozmanitého charakteru. Dominantou celé stavby za přibližně sedm až deset miliard korun má být tzv. „zlatá věž" - částečně prosklená kancelářská budova.

Odvážný projekt rozdělil veřejnost na dvě skupiny, podobně jako třeba Tančící dům. Nakonec bylo letos v srpnu oznámeno, že se bude z návrhu Zahy Hadid realizovat pouze část přímo u Masarykova nádraží. Oproti původnímu návrhu bude pomyslná zlatá věž mírně snížena. Na prostor pod magistrálou má být na vypsána nová architektonická soutěž. [2]

Z původního plánu Zahy Hadid zůstala rekonstrukce historické budovy Masarykova nádraží a plán na modernizaci a dostavbu nádraží. Oproti prvotnímu návrhu bude pomyslná zlatá věž mírně snížena a v okolí přibude zeleň. Zdroj: Penta Real Estate

Přínos revitalizace

Díky novému zastřešení kolejiště Masarykova nádraží vznikne rychlá vazba mezi ulicemi Na Florenci, Hybernskou a Opletalovou. Na zastřešení kolejiště vznikne veřejný prostor s parkem, který bude sloužit nejen jako bezbariérové nástupiště, ale bude mít i rekreační a společenské využití. Nádraží bude také rozšířeno o nové nástupiště, které zajistí dostatečnou kapacitu trati pro vlaky na Letiště Václava Havla a do Kladna. Výstavbou nového bloku podél Masarykova nádraží bude definován profil ulice Na Florenci, která se tak promění v městskou třídu s provozovnami v parteru budov. A to není zdaleka všechno. U autobusového nádraží Florenc vznikne nové náměstí, jež se stane reprezentativním vstupem do města z tohoto vytíženého dopravního uzlu. [1]

Navržené zastřešení kolejiště Masarykova nádraží by mělo poskytnout nové propojení území Prahy 1 s Karlínem a Žižkovem. Projekt revitalizace pozemků v okolí Masarykova nádraží vychází z dílny ateliéru Zaha Hadid Architects. Zdroj: Penta Real Estate

Ekologicky zodpovědný projekt

Projekt Masaryčky počítá mj. s využíváním obnovitelných zdrojů — na střeše objektu budou umístěna zařízení pro získávání a další využívání sluneční energie. Dalším ze standardů nového projektu bude šetrné zacházení s pitnou vodou. Spotřeba vody bude řešena zachytáváním a hospodařením s dešťovou vodou ze střech. Projekt také naplňuje nejpřísnější kritéria certifikace LEED, jejíž budovy mají nižší provozní náklady, produkují méně odpadu, spotřebovávají méně energií a vody. [3]

Autor: Kateřina Slezáková
Foto: Viz popisky